PřihlásitMůj ůčet
+420 353 034 411
Trocnovská 1984
35601 Sokolov

Co vlastně jíst?

Datum: 20.01.2015

Zamýšlíte se nad tím, jak o tělo dobře pečovat a jaké živiny vašemu organismu dodávat, aby jeho funkce byla správná? Pak vám následující článek určitě pomůže...

Vhodně sestavená strava našeho denního jídelníčku by měla obsahovat vše, co tělo potřebuje. Je důležité mít následující složky ve správném poměru:

  • 60% sacharidů
  • 25% bílkovin
  • 15% tuků

Sacharidy

Sacharidy neboli cukry jsou pro naše tělo zdrojem energie. Jednoduše řečeno v naší stravě se nachází jednoduché a složité sacharidy.

Složité sacharidy jsou potraviny, které si po konzumaci naše tělo rozštěpí na cukry tak, jak to potřebuje. Takovými potravinami jsou rýže, těstoviny, obilniny, a výrobky z mouky, brambory. Jednoduché cukry zastupuje cukr, tak jak jej znáte: řepný, ovocný, třtinový.

Jednoduché sacharidy se dostávají přímo do krve a nutí slinivku břišní vyloučit velké množství inzulinu na jejich vstřebání. Tímto principem dochází k velkému zatěžování slinivky a riziku vzniku cukrovky II. typu. Jednoduchých cukrů bychom měli v celkovém objemu denního přijmu mít jen 10%.

Vliv cukru na tělo

Bohužel příjem jednoduchého cukru u většiny lidí několikanásobně převyšuje denní dávku. Dochází tím nejenom k přetěžování slinivky, ale i k přetěžování jater. Je to jeden z důvodů vysoké hladiny cholesterolu v krvi a ztučňování jater.

Jinými slovy tato dvě onemocnění nejsou způsobena pouze vysokým příjmem tuků, ale zejména vysokým příjmem jednoduchého cukru. Samostatnou kapitolou je pak glukózo-fruktózový sirup používaný v potravinářském průmyslu. Dle klinických studií nejenom v USA, ale i českých obezitologů tento sirup závažně poškozuje játra a způsobuje onemocnění s nimi spojená.

Doporučuji shlédnutí pořadu ČT2 o glukózo-fruktózovém sirupu zde.

Bílý cukr a glukózo-fruktózový sirup při pravidelné konzumaci způsobuje alergie, poruchy imunity, ucpávání cév, zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi, poškozování ledvin a tím následně vysoký krevní tlak apod. Glukózo-fruktózový sirup má několikanásobně vyšší energetickou hodnotu než bílý cukr, takže způsobuje obezitu.

Co vašemu tělu pomůže

Pokud chcete být zdraví, vyvarujte se těchto dvou surovin ve své stravě. Pokud nechcete mít děti trpící alergiemi a chronickými chorobami, vynechte jim ze stravy bílý cukr a glukózo-fruktózový sirup.

Vstřebávání cukrů napomáhá vláknina, proto je vhodné jíst sacharidy, které ji obsahují. Bílá mouka je čistě vymleté zrno, které vlákninu již neobsahuje. Celozrnná mouka je vyrobena z celého zrna i s jeho obalem, které obsahuje velké množství vlákniny. Stejné je to i s bílou rýží a celozrnnou.

Při koupi pečiva se vždy zajímejte o jeho složení. Celozrnné nemusí být nutně tmavé a plné zrníček. Celozrnné je upečené z celozrnné mouky - většinou žitné. Pro své dobré zdraví snižte příjem bílé mouky a výrobků z ní jako je pečivo, ale i těstoviny. Těstoviny kupujte celozrnné a nebo semolinové.

Bílkoviny

Bílkovina je pro naše tělo zdroj dlouhodobé energie. Často se ve své praxi setkávám s lidmi, kteří jsou závislí na sladkém. Po konzultaci většinou přicházíme na to, že tyto osoby přijímají velmi malé množství bílkovin.

V tomto případě dochází k rychlému úbytku energie a únavě. Člověk pak podvědomě sáhne po potravině, která mu energii dodá rychle, a to je cukr. Ten však energii rychle dodá, ale také se rychle spálí, čímž během krátké doby vzniká opět silná chuť na sladký pokrm. Je to začarovaný kruh, který ve svém důsledku vede k velmi závažným zdravotním obtížím (kandidózy, alergie, poruchy imunity). Jak z toho ven?

Na co nezapomenout

Hlídejte si denní příjem kvalitních bílkovin. Doporučuji kvalitní maso zejména ryby, krůtu, králíka, zvěřinu, hovězí a kuřecí z domácího chovu a nebo v biokvalitě. Bílkoviny jsou obsažené i v luštěninách a výrobcích ze sóji. Dle mých zkušeností si klienti velmi těžko udrží příjem bílkovin bez konzumace nějakého druhu masa.

Pro dobrý zdravotní stav také záleží na způsobu přípravy masa. Pokud jej přepálíme, tak se jeho výživové hodnoty sníží a naopak nám po zdravotní stránce může více uškodit než prospět. Pro přípravu používejte spíše dušení nebo kvalitní kontaktní gril, kde nedochází k přepalování.

Tuky

Pro dobrý zdravotní stav je velmi důležité hlídat si obsah tuků v potravinách, ale také je důležité, jaký tuk potravina obsahuje. Na tepelnou přípravu jsou vhodné tuky, které mají co nejvyšší teplotu přepalování, při kterém začínají vznikat karcinogenní látky. Takovými tuky jsou sádlo, olivový olej z pokrutin.

Pokud mluvíme o zdravém jídle, rozhodně nedoporučuji konzumovat potraviny, které jsou smažené, přepálené včetně cibulky na omáčku. Pokrmy rozhodně nepolévejte tukem z vypečené sekané, králíka či kachny.

Připravujte pokrmy na kvalitním nádobí s použitím minimálního množství tuku. Zvolte jinou úpravu než je smažení. Péci můžete třeba v tzv. pečícím rukávu, kde se tuky nepřepálí.

Na co si dát pozor

Nejvíce nebezpečné tuky pro naše zdraví jsou transmastné kyseliny, které poškozují cévy, játra a zvyšují cholesterol. Tyto kyseliny najdeme zejména ve ztužených rostlinných tucích a výrobcích z nich.

Řada z vás si domů ztužený tuk nekoupí, ale vůbec si neuvědomí, kolik ho zkonzumuje v sušenkách, čokoládě, zákuscích, polevách na rádoby „zdravých“ tyčinkách, v sladkém kupovaném pečivu, ale třeba i ve slaných krekrech.

Tuky konzumovat musíme, naše tělo je potřebuje, ale vybírejme si ty pozitivní. Jsou jimi zejména olivový olej lisovaný za studena, který je vhodný do salátů a nebo oleje obsazené v tučnějších rybách jako je losos či makrela. Pozitivní tuky najdete také v ořeších, vyjma burských oříšků.

Co další je potřeba denně jíst a pít

Tělo potřebuje také celou řadu vitamínů, minerálů a stopových látek. Nezapomínejme proto na příjem dostatečného množství ovoce a zejména zeleniny. Zeleniny bychom měli jíst daleko více než ovoce. Doporučuji svým klientům ke každému jídlu trochu čerstvé zeleniny nejlépe jen tak v syrovém stavu.

Zelenina nám pomůže strávit bílkoviny, cukry i tuky a dodá nám minerály a vitamíny. Vybírejte kvalitní zeleninu a ovoce, pokud možno takové, které bylo trháno již zralé. V ovoci a zelenině, které jsou sklízeny nezralé a dozrávají při transportu, mnoho pozitivních látek nenajdete.

Nepoužívejte různé dresinky plné dochucovadel, tuku a cukru.

Nezapomínejte na pitný režim. Rozhodně nejsou vhodné nápoje s obsahem cukru, umělých sladidel, aspartamu či glukózo-fruktózového sirupu. Pijte nejlépe čistou vodu z kohoutku, kterou profiltrujete přes filtrační konvici, která ji zbaví chlóru. Vhodné jsou také bylinné čaje.

Po přečtení tohoto článku si možná říkáte, že vlastně nevíte, co máte jíst. V první řadě se naučte číst složení všech potravin, které kupujete. Z počátku vám bude nákup trvat déle, ale pak si již zvyknete vybírat ty správné. Zjistíte, že ve stejném regále najdete např. kečup s cukrem a dochucovadly a kečup čistý. Zkuste zpočátku vařit to, na co jste zvyklí, ale z jiných surovin.

Nechtějte vše změnit den ze dne, to ani nejde, ale pracujte na tom. Vždyť je to vaše tělo a vaše zdraví!

Nechcete přijít o další články?
Zde vyplňte svůj e-mail
Také můžete sledovat naší stránku na Facebooku